Cikkek listázása

130 éve született Rainer Maria Rilke

A lélek világának felfedezője

Szerző: Rónay László

Kosztolányi Dezső, aki talán a legotthonosabb volt kora irodalmában, 1909 elején Babits­nak küldött levelében a többi között így írt Rilkéről: „Engem minden lírikus közül a legjobban érdekel. Neked is szenzációkat hozna. Olvasd!” Hogy Babits olyan szenzációsnak ítélte-e a cseh származású költőt, az kétséges. Az európai irodalom történetéről írt könyvében ennyire érdemesítette: „Rilke az impresszionizmus artisztikumából nőtt ki... Prágából indult el, s Rodin titkára lett Párizsban. Ős prágai házak s Rodin-szobrok árnyékában itatta szavait mindenféle lelki borokkal lággyá és mágikussá.” Nem túl elismerő jellemzés, de van benne egy nagyon találó szó, a „mágikus”. Mert a nagy szobrász, Rodin mellett Rilke megfigyelhette, hogyan lehet és kell ábrázolni a látványt, de már 1908-ban kiadott Új versei s kivált a hallatlan népszerűségre szert tett A párduc is jelezte, hogy a tapintható valóságból az ember belső világának megismerése felé tapogatolódzott, ami verseinek lebegő kettősséget kölcsönzött. Erre érzett rá 1909-ben megjelentetett kitűnő tanulmányában Kosztolányi, amikor Rilkét merengő szláv léleknek nevezte.

A modern európai költészetnek jellemző törekvése volt a 20. század első évtizedeiben a tapintható valóság és a személyes élettények meghaladásának vágya. A fiatal Babits azt panaszolta, hogy csak ő verseinek hőse, Kosztolányi – talán francia ösztönzésnek nyomán – visszaálmodta a bűntelen gyermekkort a Szegény kisgyermek panaszaiban. Számára nyilván példaképül szolgált Rilke is, aki a Nyugat nagy költőihez hasonlóan világot teremtő elődjének tisztelte Baudelaire-t:

A világot a költő egybefogta,
mit bensőnk szétszed és részekre vág.
A szépet páratlanul igazolta,
s mert ünnepli még azt is, mi kínozza,
a romlást végtelen tisztára mossa:
s így lesz az is, mi elpusztít, világ.

(Farkasfalvy Dénes fordítása)

S ha a modern európai líra uralkodó motívumait nyomozzuk, rögtön szembetaláljuk magunkat az isten­keresés lázas, hol lázadó, hol megnyugvó motívumával, Rilke háromrészes Stundenbuchja (Zsolozsmáskönyv) ennek a folyamatnak egészen különös megjelenítése. Egy vallástalan szerzetes álarcában beszél a világról, s az örök szépség elkötelezettjeként zarándokol a kiismerhetetlen, de lelke mélyén ott rejlő abszolútum felé. Őt is megérintette Nietzsche gondolata, mely szerint Isten „meghalt”, de a német bölcselővel ellentétben ezt a gondolatot tragikusnak, rémisztőnek ítélte. Sokkal biztonságosabban érezte magát Isten közelségében:

Szomszédom, Isten, hosszú éjjelen
kopogva hangosan azért zavarlak,
mert lélegezni is csak ritkán hallak
s tudom, magad vagy odabenn;
és senki sincs veled, ha bármi kell,
hogyha csak egy korttyal oltsa szomjúságod.
Fülelek egyre csak egy jelt! Itt várok
egész közel.

(Farkasfalvy Dénes fordítása)

„Csak egy jelt” vártak a század transz­cendens irányba tájékozódó művészei, s csak egy jelre áhítoznánk mi is, akik hisszük, hogy Isten itt van, „egész közel”, sőt, Fiával el is küldte közénk. Jézus anyjáról Rilke megejtően szép és finom verseket írt, s Krisztus születéséről ugyancsak költeménye szól. A költő sajátos, kétarcú hite – amit semmiképpen sem nevezhetünk keresztény hitnek – ebben a művében megrendítő erővel szólal meg, mintha Jézus eljövetelét értelmezné sajátos teológiájával átszőve, kétségeire is választ keresve:

Egyszerű, ha nem vagy, hogy jön létre,
mitől most az éj feltündökölt?
Isten hangja dörgött minden népre,
most szelíd lett, s benned földre jött.

Az evangéliumok leírását egyetlen látomássá alakítja. Szól a csillagról, a nagy királyokról, a napkeleti bölcsek ajándékairól, de „mindez kurta gyorsa­sággal tűnt el”, mint általában minden, ami földi. Csak Krisztus eljövetelének ajándéka, az öröm, az emberi kapcsolatokat fény körébe vonó érzés állandó és maradandó. Ezt csodálja gyermeki áhítattal a költő, aki amúgy is szívesen írt a gyermekekről és a gyermekségről, amelynek megjelenítése ugyancsak a múlt század újdonsága volt. Tudvalévő, hogy a gyermek őrzi még egy tisztább világ emlékét és bűntelenségét. Ezt a világot próbálta meg felfedezni Rilke, s lett létezésének, elérhetőségének talányos hírhozója. Nikéhez írt versében az újra megtalált gyermekségről írt, s arról, hogy ez sajátos tudással vértezte föl, noha átérezte, hogy az ég csodáit sosem láthatjuk át:

Az ég: nagy fölség, ragyogó pompával
túlcsorduló világ, mely nem fogy el.
S mi, hogy formáját átvegyük, túl távol,
s hogy elforduljunk tőle, túl közel.

Távolról közeledve. Ez Rilke titka.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>