Cikkek listázása

Nézőtér

Szerző: Nevelős Zoltán

Gran Torino

Nyolcvanadik életévéhez közelítve Clint Eastwood mint színész-rendező ugyanannak a személyiségnek a mítoszát formálja tovább, ami vadnyugati hősként Sergio Leone olasz westernjeiben született meg. A detroiti külvárosi házában magára maradó öregembert pontosan abból a fából faragták, mint a poncsós revolverhőst vagy Piszkos Harryt, csakhogy a nyugalmát megzavaró ázsiai bevándorlók között nem várt jellemfejlődés vár rá, mikor pedig a csendes elmúlásnál nem számított egyébre. A háborús veterán Walt Kowalskinak először féltett Ford Gran Torinóját akarja ellopni a garázsból Thao, a szomszéd ázsiai fiú, ám bármennyire is beigazolódni látszanak előítéletei, a szomszéd család közeledésére csakhamar meg kell enyhülnie irányukban, sőt amikor elmérgesedik Thao konfliktusa egy helyi bandával, az öreg Walt lesz az, aki megmutatja a kiutat a szorult helyzetből.

Gomorra

A Nápoly környékén működő camorra az olaszországi szervezett bűnözés egyik leghatalmasabb formációja – állítja világsikerű könyvében Roberto Saviano újságíró, akinek tengernyi összegyűjtött történetéből emeltek ki a film forgatókönyvírói ötöt. Egy világéletében kiszipolyozott szabómester, aki ráébred mestersége valódi értékére; egy üzletember, aki az illegális szemétlerakás jövedelmező üzletágában utazik; egy kézbesítő, aki a maffia két lábon járó szociális védőhálójának szerepét játssza, és közben igyekszik minden konfliktusban semleges maradni; egy kamaszfiú, aki a belépést keresi a bűnözők soraiba; és két suhanc, akik fegyvert lopnak, és a rendszerrel dacolva akarnak boldogulni. A történetmozaikokból hatalmas tabló áll össze a bűn világáról, amely elválaszthatatlanul átszövi a gazdaság és a mindennapi élet minden mozzanatát.

Az osztály (Entre les murs)

Laurent Cantet filmje, amelyet tavaly Cannes-ban elnyerte az Arany Pálma-díjat, Párizs egyik külvárosi középiskolájában játszódik, ahol az etnikailag vegyes összetételű osztályokban a tanároknak legalább annyira reménytelen a helyzetük, mint a diákoknak, hogy vigyék valamire az életben. A történet középpontjában a fiatal François törekvései állnak, aki minden kudarc és provokáció ellenére sem adja fel tanári küldetését akkor sem, amikor a fiataloknak végül sikerül kihozniuk a sodrából. Az osztályterem négy fala között döbbenetes életszerűséggel bontakozik ki a dráma, amely hétköznapibb már nem is lehetne, de megrázóbb a legtöbb kitalált konfliktusnál.

Coraline és a titkos ajtó (Coraline)

A Karácsonyi lidércnyomás rendezőjének, Henry Selicknek hasonló bábanimációs technikával készült, lidérces mesefilmje a Coraline. A címszereplő kiskamasz lány szüleivel egy ódon villába költözik, amelynek egyik szobájában titkos ajtóra bukkan. Mikor átmászik rajta, egy ugyanolyan házban találja magát, ahol a „másik” szülei fogadják, akik valahogy sokkal jobbak, mint az igazi szülei, egyenesen ideálisak. Mikor Coraline rájön, hogy mindez csak csapda, már majdnem késő… A Neil Gaiman által írt mese nemcsak gyerekeknek nyújt színes fantáziavilággal tálalt, tanulságos példázatot, de visszatérő és variált motívumainak csodaszép megkomponáltságával felnőtt nézőknek is igazi gyönyörűséget szerezhet.
Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>