Nézőtér
Szerző: Nevelős Zoltán
Gran Torino
Nyolcvanadik életévéhez közelítve Clint Eastwood mint színész-rendező ugyanannak a személyiségnek a mítoszát formálja tovább, ami vadnyugati hősként Sergio Leone olasz westernjeiben született meg. A detroiti külvárosi házában magára maradó öregembert pontosan abból a fából faragták, mint a poncsós revolverhőst vagy Piszkos Harryt, csakhogy a nyugalmát megzavaró ázsiai bevándorlók között nem várt jellemfejlődés vár rá, mikor pedig a csendes elmúlásnál nem számított egyébre. A háborús veterán Walt Kowalskinak először féltett Ford Gran Torinóját akarja ellopni a garázsból Thao, a szomszéd ázsiai fiú, ám bármennyire is beigazolódni látszanak előítéletei, a szomszéd család közeledésére csakhamar meg kell enyhülnie irányukban, sőt amikor elmérgesedik Thao konfliktusa egy helyi bandával, az öreg Walt lesz az, aki megmutatja a kiutat a szorult helyzetből.
Gomorra
A Nápoly környékén működő camorra az olaszországi szervezett bűnözés egyik leghatalmasabb formációja – állítja világsikerű könyvében Roberto Saviano újságíró, akinek tengernyi összegyűjtött történetéből emeltek ki a film forgatókönyvírói ötöt. Egy világéletében kiszipolyozott szabómester, aki ráébred mestersége valódi értékére; egy üzletember, aki az illegális szemétlerakás jövedelmező üzletágában utazik; egy kézbesítő, aki a maffia két lábon járó szociális védőhálójának szerepét játssza, és közben igyekszik minden konfliktusban semleges maradni; egy kamaszfiú, aki a belépést keresi a bűnözők soraiba; és két suhanc, akik fegyvert lopnak, és a rendszerrel dacolva akarnak boldogulni. A történetmozaikokból hatalmas tabló áll össze a bűn világáról, amely elválaszthatatlanul átszövi a gazdaság és a mindennapi élet minden mozzanatát.
Az osztály (Entre les murs)
Laurent Cantet filmje, amelyet tavaly Cannes-ban elnyerte az Arany Pálma-díjat, Párizs egyik külvárosi középiskolájában játszódik, ahol az etnikailag vegyes összetételű osztályokban a tanároknak legalább annyira reménytelen a helyzetük, mint a diákoknak, hogy vigyék valamire az életben. A történet középpontjában a fiatal François törekvései állnak, aki minden kudarc és provokáció ellenére sem adja fel tanári küldetését akkor sem, amikor a fiataloknak végül sikerül kihozniuk a sodrából. Az osztályterem négy fala között döbbenetes életszerűséggel bontakozik ki a dráma, amely hétköznapibb már nem is lehetne, de megrázóbb a legtöbb kitalált konfliktusnál.