Cikkek listázása

Február 2.: a megszentelt élet világnapja

Szerzetesség: keresztény élet közösségben

Szerző: Dejcsics Konrád OSB

Fotó: Solymosi Damján OSB

2008. február 3-án a Magyar Katolikus Püspöki Kar körlevélben szól az Istennek szentelt élet (szerzetesélet) titkáról, értékéről, jellemzőiről. A levél elsősorban olyan szerzetesrendeket tart szem előtt, amelyek egyfajta konkrét küldetést, feladatkört vállalnak az Egyházban, mint például a gyógyítás, oktatás, szegényekkel való törődés, lelkipásztori munka feladatai. Érdemes végiggondolni, hogy miként éli meg saját küldetését egy olyan közösség, amely – miközben részt vállal a mai idők megszabta feladatokban – régi történelmi örökséget, ősi szerzetesi hagyományt hordoz.
A modern szerzetesrendek alapítása a történelmi helyzetnek megfelelően általában a Lélek egy-egy sajátos adományához, egy külön karizmához kötődött. Ahogy a püspökkari körlevél fogalmaz: „Az alapításnál, a közösségek eredeténél az alapító egyedülálló és sajátos istentapasztalata található, és az alapítók ezt az istentapasztalatot élik aztán meg valamilyen sajátos e világi tevékenységen keresztül. Isten a betegeken, a tudatlanokon, a szegényeken keresztül személyesen szólította őket, és ők személyesen válaszoltak azzal, hogy felvállaltak valamilyen tevékenységet, amely azután egész életformájukat meghatározta.” Ez a tény pedig valamiféle sajátos profilt, intézményi hátteret kölcsönöz az illető szerzetesközösségnek. Amikor a monasztikus – jelesül a bencés – közösségek találkoztak ezzel a saját múltjukhoz képest jelentős történelmi változással, igyekeztek megfogalmazni azt, hogy mi az ő saját karizmájuk, mi az, ami egyedi küldetéssel ruházza fel őket az Egyházon belül. Nem volt könnyű megtalálni e kérdésre a választ, hiszen mint a nyugati egyház legősibb szerzetesközösségei eredetileg az evangélium követését próbálták megvalósítani minden sajátos szerepkörvállalás nélkül, másfelől pedig egy-másfél évezredes hagyományukban a legkülönbözőbb munkaterületeken dolgoztak és alkottak – a kulturális, tudományos tevékenységtől kezdve a lelkipásztorkodáson keresztül a missziós, egyházszervező feladatokig. Mi az a sajátosság tehát, amely az idők folyamán mindig megvolt, s ami ma is alakítja a különböző bencés közösségek életét? A válaszhoz Szent Benedek Reguláját hívhatjuk segítségül, amelyben a szerzetesatya a szerzetesek „meghatározásánál” a következő mondatot írja: „másnak az ítélete és parancsa szerint járnak, monostorban élik le az életüket, és azt kívánják, hogy apát legyen fölöttük” (RB 5,12). Ez azt jelenti, hogy az a bencés szerzetes, aki Krisztus követésére egy közösségben vállalkozik, regula és apát vezetésével. Úgy is mondhatjuk, hogy a közös vonás, amely a bencés életmódban mindig megvolt, az a közösségben, a szerzetescsaládban való élet.

A szerzetescsalád vállalása rokonítja a szerzeteseket az összes többi kereszténnyel, akik a saját életük keretei között kaptak meghívást Krisztus követésére. Ahogy a családi élet: a kölcsönös szeretet és az egymás iránt vállalt felelősség (vagy éppen a magány tudatos vállalása) az az emberi alap, amelyre minden keresztény hivatása épül, úgy a bencések számára is a közösségben való élet, a meghívás és a sorsközösség vállalása az a kiindulási pont, amelyre építve Isten akaratát keresve, az evangélium vezetésével járják útjukat. A bencés szerzetesek identitása a szeretet közösségi vállalásában és Krisztus követésében áll, s ebben a tekintetben semmiben sem különböznek a családban élő keresztényektől. A világi keresztények és a monasztikus szerzetesek további közös vonása az, hogy miközben az evangélium tanítását akarják életre váltani, életkörülményeik a legkülönfélébbek lehetnek. Sokféle lehet lakóhelyük, napirendjük – így munkájuk, hivatásuk is. Ily módon a bencés szerzetesek is bátran vállalhatnak különféle munkákat – olyanokat, amelyek a saját és közösségük épülését segítik, amelyekre szükség van, vagy amelyeket a közösség anyagi helyzete megkíván – mert tudják, hogy életüknek nem a munkájuk, nem a teljesítményük az alapja, hanem a Krisztushoz tartozás és a szerzetescsaládon belüli élet.

Miként éli ma a bencés közösség életét?

Szerzetescsaládjainkon belül mindannyian regula és apát vezetése alatt, közösségben keressük Istent. Az pedig, hogy az egyes szerzetesek milyen munkát végeznek, közösségeink hagyományától, a történelmi kortól és igényeitől, valamint a szerzetesek egyéni rátermettségétől és kapott talentumaitól függ. Sok helyen jellemző, hogy egy-egy közösség nem kizárólagosan egyfajta munkát vállal, hanem a szerzetesek többféle munkaterületen működnek egy monostoron belül.

A bencés szerzetesek közül sokan részesültek a papság szentségében, s így vesznek részt lelkipásztori munkában, plébániai közösségek vezetésében, az iskolában vagy a kulturális tevékenységben. Feladatuk a pásztor tisztsége, aki a rábízott nyáj előtt halad jó példájával, s aki képes vezetni a nyájat, mert maga is szerzetescsaládban élő Istent kereső ember, s akiről magáról is pásztor gondoskodik. A Pannonhalmi Területi Apátságban tizenöt plébánián látnak el bencések lelkipásztori szolgálatot, de ugyanígy jelen vannak a tihanyi, bakonybéli és győri perjelségek, a budapesti Tanulmányi Ház plébániáin, lelkészségein is.

A bencések részt vesznek továbbá az oktatásban (a pannonhalmi és győri gimnáziumban, valamint a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskolán), és kulturális tevékenységet végeznek (kiállítások, koncertek, előadások szervezésével és könyvkiadói munkával).

Végül vannak olyan munkaterületeik is, amelyek a szerzetesközösség anyagi hátterét teremtik meg közvetlenül. A pannonhalmi, tihanyi és bakonybéli közösségek kolostori termékeket állítanak elő és forgalmaznak. Természetesen a monostoron belül is vannak olyan munkák, amelyeket a szerzetesek végeznek el – a házgondnoksági, gazdasági, szervezési feladatoktól kezdve az ebédlőn keresztül a portaszolgálatig és a sekrestyéig. Ezek a munkák gyakran kiemelten is – a missziós lehetőség és a fizikai munka révén – az Istennel való találkozás helyei lehetnek.

A vállalt feladatok, munkaterületek, szolgálatok és tisztségek az idők múlásával – akár egy szerzetes, akár egy szerzetesközösség életében – megváltozhatnak vagy meg is szűnhetnek. Ami a monasztikus szerzetesek és szerzetesközösségek életében mindig megmarad, az a Krisztus eljövetele felé tartó vándorlás a szerzetescsalád közösségében s az evangélium vezetése mellett.– A Gots atya könyvében lévő gondolatok is segítséget adnak a szolgálathoz. Bent az ember sokszor felüdül, ugyanakkor fáj, hogy nincs utánpótlás. Nagyrészt 70 év felettiek vagyunk, és összesen négyen járjuk az egész kórházat. Erőt adnak az olyan élmények is, mint ami egyik betegünkkel történt. Az onkológián feküdt daganatos betegséggel, de a testi fájdalmak mellett lelki fájdalmai is voltak, valami miatt nem tudott megbocsátani a fiának. Nem észérveket soroltam fel a megbocsátásra, hanem elkezdtünk együtt imádkozni a fiáért. A következő alkalommal szólt, hogy hívjuk a papot, mert most már szívből meg tud bocsátani. Valami felszabadult benne. Maga is azt mondta, hogy életében még ilyen boldog nem volt. Másnap az Úr magához szólította.

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>