Cikkek listázása

Gyakorlati kezdeményezések a családi életre való nevelésben

Ha borul az óravázlat…

Szerző: Plichta Adrien

Fotó: Lambert Attila

Mi szülők, pedagógusok képzeljük magunkat újra tizenévesnek! Mennyi nagy tervvel, végtelen vággyal rugaszkodtunk a jövő felé… Milyen ma kamasznak lenni? Ők is nyílnak ki a világra, nekik is biológiai forradalom zajlik a testükben, de vajon megvalósíthatják-e majd az álmaikat? A szétzilálódott családok miatt hány gyereknek kell egyedül, bizonytalanul keresnie helyét a világban, felkutatni társát egy olyan korban, amikor a világtörténelem legnépesebb, de egyben legmagányosabb emberisége él? Egészséges önismeret, tartalmas kapcsolatok, a boldog családi életre való készség, stabil értékrend, örömteli szexualitás, a környezeti nyomással szembeni autonómia, erős jellem – miképp sajátíthatják el ezeket a fiatalok sikeres felnőtté válásukhoz? Hazánkban több szervezet, képzés, oktatási forma tűzte ki ezeket a célokat, melyeket gyakorlatiasan, rengeteg ötlettel igyekeznek elérni – a tapasztalatok, visszajelzések jók.
A Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola Ökumenikus Életvédő Alapítványa rendszeresen rendez konferenciákat családi témákban: idén november 22-én a fiatalok házasságra való felkészítésével foglalkoztak. Bíró László családreferens püspök megnyitója után Takács Gábor, Puskás Attila, Roger Burggraeve (Leuven), Kopp Mária, Skrabski Árpád és Dávid Bea tanításai az elméleti ismereteket mélyítették, majd különböző programok bemutatkozásai és beszámolói koronázták a napot.

„Szeretetbefôtt” készítésétôl a boldogabb családokig

A boldogabb családokért! – a Magyar Katolikus Püspöki Kar 1999-es évi körlevelének címe adta a nevét annak a nevelési-metódusnak, melyet a Sapientia Családpedagógiai Intézete (SACSI) alakított ki munkatársaival és a Kecskemét-Széchényivárosi Közösségépítő Egyesülettel Hortobágyiné dr. Nagy Ágnes vezetésével. A családórákon kötetlen beszélgetés formájában nyitogatják a zárkózott kamaszok lelkét, akik ugye nem szeretik, ha megmondják nekik, mit és hogyan tegyenek. Rá kell tehát vezetni őket, hogy a kortársak mondják ki egymásnak… Egy-egy játék, konfliktusbemutató helyzetgyakorlat, humoros grafika spontán véleménynyilvánításra készteti őket – már a lelkiismeret súgta értékek, etika mentén. A kiscsoportok és csapatfeladatok kovácsolják, a szeretetnyelvek gyakoroltatása érleli a személyiségüket. Kapnak receptet „szeretetbefőtt” készítéséhez. 9-24 éves korig foglalkoznak itt a gyerekekkel a havi egyszeri órán, melyet több nevelő tart, így jobban tudják figyelni a diákok rezdüléseit. Elhangzik egy szó, egy jel, és reagálni kell, ha borul is az óravázlat…

A sokszor negyven fős, zsibongó osztály bizalmát a személyes és őszinte hangvétel, az igazi másikra figyelés adja meg. Nem tantárgyként kell biflázni ezt a fajta tudást, hanem annak kell előtörni, mi forog a fejükben – hogy aztán kijavítva helyére kerüljön bennük. Nyolcadikosokat kérdeztek, vajon használni fogják-e a családórán tanultakat.

– Biztos, hogy be fog villanni majd hasonló helyzetben! – mondta egyikük.

A „Családi életre nevelés az oktatásban” című könyv, egyéb kiadványaik, video- és DVD-felvételek, internetes tanácsadó szolgálat segíti a szemléletváltás terjedését. A SACSI eddigi hét éve alatt négyszáz pedagógus és kétszáz védőnő vett részt a képzésieken szerte az országban (www.sapientia.hu/csalad).

Társ-Suli a férfi és nô közötti párbeszédért

Képzeld magad Marylin Monroe-nak! – szól az egyik frappáns ötlet a Társ-Suli honlapján a „villámrandira” készülő lánynak. A villámrandi egy párkeresési lehetőség, ahol hét fiú és hét lány öt percig beszélget egymással, mindaddig, míg mindenki nem beszélt mindenkivel. A cél ugyanaz a Főzőrandi vagy a Lakat-Zár Party esetében, még kreatívabban.

A teljes cikk >>>

Legfrisebb szám
Legfrissebb szám fedlapja
2010. június
Tartalom >>>