Katolikus szemmel
Mi legyen a gyermek neve?
Szerző: Körössy László
A gyakorlati szempontok tárházát találjuk az interneten is a keresztnev.lap.hu weboldalon (merthogy ilyen is van), de valami nagyon fontosat, a névadás leglényegesebb, a gyermek egész életére ható szempontjáról itt nem olvashatunk semmit, és bizony a közbeszédből, még a vallásos szülők nagy részének gondolatköréből is mintha kihullott volna a megfontolás: a keresztnév megválasztása hitünk szerint egy szent életre szóló oltalmát is jelenti.
Mária Bernadett és Teréz Benedikta– Két lányunk született – meséli Mihályi Edit –, a Mária Bernadett és Teréz Benedikta keresztneveket adtuk nekik. Kisebbik lányunk esetében egy medjugorjei zarándoklaton kaptam a Szűzanyától a megerősítést, hogy őróla nevezzük el a gyermeket, másodsorban pedig Bernadettről, akihez valami miatt nagyon személyesen, mélyen kötődöm. Bernadett személyiségében a tisztaság, az egyszerűség, a kedvesség fogott meg. A Máriához kapcsolódó névválasztás pedig beleolvad abba a szándékunkba is, amely a közös életünket teljességében átfogja. Medjugorjéban a Szűzanya szívébe helyeztük házasságunkat és gyermekeink életét is.
Azt gondolom – teszi hozzá Mihályi Edit –, hogy gyermekeink számára jó, hogy szentek neveit kapják. Eleinte megfordult a fejemben, hogy Napsugár legyen a kicsi neve, később lett Mária Bernadett. Azt hiszem, hogy az első gondolatom sem volt véletlen – mintha az utóbbival összefüggene –, de azért fontos, hogy szentek után nevezzük el a gyerekeket, mert ez alapvető védőburkot jelent a napi imáinkon túl a felnövekvő élet számára. Felső védelem, ami segíti gyermekeinket egész életükben, ott lebeg felettük az áldás, amit a szentektől kapnak. Hiszem azt, hogy így sokkal biztosabban járják Jézus útját.
Bendikta tizenöt hónapos. A férjem azt szerette volna, hogy ő az én nevemet (Edit) vigye tovább. Végül aztán közös megegyezéssel arra jutottunk, hogy Edith Stein után a Teréz Benedikta (a karmelita filozófusnő rendi neve) keresztnevet kapja. Külön öröm számunkra, hogy a választott keresztmama is Teréz, és általa Lisieux-i Szent Teréz közbenjárásával többszörösen is védve van „odafentről” a kislányunk.
Ferenc és Mária
A Fekete házaspár családjában az első gyermek neve Assisi szentje után: Ferenc, a második gyermeké pedig Jézus anyja, Mária után: a Mária. Az édesapa véleménye szerint jó lenne kerülni a manapság egyre divatosabb angolszász vagy más idegen hangzású neveket. Alapelve, hogy náluk, magyar család lévén a névválasztás egyik fontos szempontja a magyar név adása, valamint az, hogy tartozzon a névhez egy védőszent is.
Gábor Áron
Különösen szép és vonzó a hétgyermekes Márton házaspár példája, akik gyermekeik – bibliai – neveit alapul véve a „nomen est omen” ősi elve alapján lányaik és fiaik életében örömmel és kíváncsisággal igyekeznek felfedezni a nevek eredeti jelentésére utaló értékeket. Az édesanya meséli, hogy például legkisebb fiuk, a tizenöt hónapos Gábor Áron a főangyal után kapta a nevét (Gábriel: Isten ereje), és a névválasztást megerősítve 5 kilóval született, ugyanakkor az édesanya hozzáteszi: az még nem dőlt el, hogy igazán miben is lesz erős a kicsi, ha felnő. Az Áron nevet a reménybeli boldog Márton Áron után kapta a kisfiú a szülőktől, akik a nagy erdélyi püspök oltalmáért (és boldoggá avatásáért is) imádkoznak. Hét gyermeknél joggal gondolhatjuk, hogy elkél a segítség – odafentről is. „Minél több gyermeket vállalunk, annál inkább érezzük, hogy életük, sorsuk oltalmazásában, alakításában egyedül kevesek vagyunk, és annál erősebben merünk bízni Istenben és az ő szentjeiben” – mondja az édesanya.